sobota 19. októbra 2013

 Prechádzka Gaderskou dolinou

Dnes som navštívil miesto, o ktorom som už počul už veľa krát. Gaderská dolina, ktorá je súčasťou Národného parku Veľká Fatra. Súčasťou doliny je aj zrúcanina Blatnického hradu. Vyrazil som v zložení mama, Katka, Zuzka a ja. Auto sme odstavili v dedinke Blatnica, kde môžte vidieť dom v ktorom sa narodila poetka Maša Haľamová alebo dom, kde pôsobila prvá slovenská botanička Izabela Textorisová. Okrem spomínaných sa tu nachádza aj barokovo-klasicistický kaštieľ postavený v prvej polovici 18. storočia a niekoľko pôvodných domov.
My sme začali našu cestu od parkoviska pri pamätníku SNP. Odtiaľto vedie celou dolinou asfaltka rôznej kvality, v dĺžke okolo 7,5 kilometra. Je to príjemné stúpanie popri potôčiku a určite sa sem oplatí ísť viac na jar, keď všetko kvitne a zelená sa. Po polhodinke kráčania sme sa odpojili na značku k zrúcanine. Bolo to nenáročné stúpanie lesnou cestou. Na zrúcanine prebieha rekonštrukcia, takže v okolí je trochu neporiadok, ale dôležité je, aspoň je záujem zrúcaninu udržiavať. Nachádza sa tu výhľad na celú dolinu a okolité kopce, kde to hýrilo farbami jesene. Zvažnicou popod hradné steny sme sa vrátili na asfaltku a pokračovali hlbšie do doliny. časovo nám to trvalo dokopy okolo dvoch hodín. Cestu stále lemuje potok, ktorý prechádza z jednej strany na druhú. Koniec doliny označený hríbikom nás naviedol do ďalšej doliny, tentokrát Dedošovej. Na hríbiku sme sa dočítali, že iba 8 minút chôdze vedie k Čertovej bráne. Tak sme teda ešte ten kúsok vybehli. Naozaj to stálo za to. Určite sem treba prísť na jar a takisto sem musím zavítať aj bicyklom, nakoľko sa jedná o nenáročnú trasu. Stretli sme tu cyklistou, rodičov s malými deťmi, dôchodcov s paličkami a aj mamičky s kočíkmi. Musím uznať že Národný park Veľká Fatra ma čím ďalej tým viac chytá za srdce a myslím, že do budúcna budú moje turisticko-cyklistické kroky smerovať práve sem, nielen preto, že je to nádherný kus Slovenska, ale aj preto, že je to "akobys kameňom dohodil". Fotografie mám iba z kamery Gopro, bohužiaľ sa mi stále nedarí zaobstarať si objektív "do prírody"...snáď čoskoro :-)



























Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára